Που κάποτε ήταν ατμοκίνητος.
Ο Αστικός Σιδηρόδρομος Πειραιά - Κηφισιάς, γνωστός ως «Ηλεκτρικός», μετράει σχεδόν ενάμισι αιώνα ζωής. Όταν ξεκίνησε ήταν ατμοκίνητος και συνέδεε την Αθήνα με τον Πειραιά που, μέχρι το 1869 που ξεκίνησε τη λειτουργία του, μπορούσες να τα προσεγγίσεις μόνο με άμαξες, άλογα και παμφορεία (σκεπαστά κάρα).
Η πρώτη ιδέα για τη δημιουργία του ήταν του Φρειδερίκου Φεράλδη το 1835, ένα χρόνο αφότου η Αθήνα έγινε πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους, αλλά η κυβέρνηση την απέρριψε. Οκτώ χρόνια αργότερα, το 1843, ο Αλέξανδρος Ραγκαβής επανέλαβε δημοσίως την πρόταση και πάλι χωρίς ανταπόκριση. Το 1855 ο πρωθυπουργός και υπουργός Εξωτερικών, Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος, κατέθεσε, επιτέλους, το πρώτο νομοσχέδιο για την ίδρυση σιδηροδρόμου Αθήνας - Πειραιά και ξεκινά μια μακρά διαπραγμάτευση για το ποιος θα υλοποιήσει το έργο. Τελικά, 12 ολόκληρα χρόνια αργότερα ο Άγγλος επιχειρηματίας Eduard Pickering το αναλαμβάνει και έναν χρόνο αργότερα μεταβιβάζει τις υποχρεώσεις του στην ιδρυθείσα από όμιλο Ανώνυμη Εταιρία του «Απ' Αθηνών εις Πειραιά Σιδηροδρόμου» - Σ.Α.Π. Α.Ε.
Στις 17 Φεβρουαρίου του 1869 η εταιρία τελειώνει το έργο και γίνεται η πρώτη δοκιμαστική διαδρομή. Τα επίσημα εγκαίνια γίνονται μέσα σε ατμόσφαιρα γενικής χαράς, στις 27 Φεβρουαρίου 1869, με επιβάτες στο πρώτο δρομολόγιο τη Βασίλισσα Όλγα, τον Πρωθυπουργό Ζαΐμη, υπουργούς, στρατιωτικούς, διπλωμάτες και άλλους επισήμους. Η ατμομηχανή διαθέτει 6 βαγόνια και καλύπτει τη διαδρομή των 8 χιλιομέτρων από το Θησείο στον Πειραιά περίπου σε 19 λεπτά. Τον Σεπτέμβριο του 1904 ο σιδηρόδρομος ηλεκτροδοτήθηκε και εγένετο «Ηλεκτρικός».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου